Din handlekurv er tom.
Vilkår og betingelser
Her finner du oversikt over gjeldende vilkår og betingelser for Sølvstrek.
Kjøp er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Bestillings- og avtaleprosessen
Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.
Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil og trykkfeil kan forekomme, noe som i tilfelle vil innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt-situasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.
Partene
Selger er Sølvstrek, registrert i Brønnøysundregisteret som Hafstad Kile.
Adresse: Høietun 145, 4619 Mosby
E-postadresse: venche@solvstrek.no
Organisasjongsnummer: 923 074 791
Sølvstrek betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Pris
Den oppgitte prisen for varer og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader, men dersom det bestilles varer sendt til utlandet så vil det kunne påbeløpe avgifter utenfor selgers kontroll.
Betalingen
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling, og belastes først idet bestillingen blir bekreftet av selger. Kunde vil da motta en ny ordrebekreftelse per epost.
Frakt og levering
Normal leveringstid er 1 – 4 virkedager til adresser i Norge, avhengig av hvor du bor og hvilken fraktmetode som blir valgt.
Leveringstid til utland kan i noen tilfeller ta noen dager ekstra.
Alle leveringstider oppgitt av oss må anses som veiledende. Med leveringstid menes tiden det tar fra varen sendes fra oss og til den er fremme hos kunden eller nærmeste postkontor/avtalt leveringsadresse.
Levering av produktene skjer på den måte og til det sted som er angitt på ordrebekreftelsen.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Husk å bruke korrekt adresse og postnummer på din leveringsadresse. Du får kun opp de fraktalternativ som er tilgjengelig for din leveringsadresse og kundesegment i “kassen”.
For mer informasjon om leveringstid, se transportørens informasjonsside: www.posten.no.
Angrerett og retur
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Hvordan går du frem dersom du vil angre kjøpet?
Vi må få beskjed om at du angrer kjøpet senest den dagen angrefristen utløper. Det kreves ikke at angreskjema benyttes, det er nok om selger får beskjed skriftlig per epost på venche@solvstrek.no. Men benytt gjerne angrerettskjema her: Angrerettskjema. Du vil deretter motta informasjon om videre fremgangsmåte og adresse for retur. Det vil gjerne ta opp mot to uker fra varen mottas i retur til pengene er tilbake på din konto. Summen vil returneres til samme kort som ble benyttet ved kjøp i nettbutikken.
Mangel ved varen; kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom tjenesten ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom tjenesten ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Er varen skadet?
Hvis du oppdager at pakken er skadet allerede ved avhenting på postkontoret, må du melde fra om dette med en gang. Det skal da registreres et skadeskjema på postkontoret og varen returneres. I tillegg skal det sendes en melding til venche@solvstrek.no med informasjon om ordrenummer, sporingsnummer på pakken og hvilken skade som har oppstått.
Oppdager du en transportskade først når du åpner emballasjen må du snarest ta med deg hele forsendelsen, inklusive emballasjen, tilbake til postkontoret og fylle ut et skadeskjema. Postkontoret hjelper deg med utfyllingen av deres standard skadeskjema.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde tjenesten tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.
Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.
Mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine finner du på siden for personvern.
Endring i vilkårene
Sølvstrek forbeholder seg retten til å endre vilkår og betingelser i dette dokumentet, herunder som følge av endringer i lovgivningen.
Force majeure
Skulle Sølvstrek å bli forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller bli satt i en situasjon hvor leveringsplikt vil være urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller uforvarende kommer i enhver annen omstendighet som partene ikke kan råde over; så som brann, krig, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, med mer, er Sølvstrek fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle eller ikke-leverte vares hørende kjøpesum.